When The Story Begins....

Life is so short to be wasted...so lets LIVE, LEARN, WORK and PLAY!!!

Monday, October 24, 2011

NASI KAK WOK

Nasi Kak Wok sgt popular di Kelantan, especially kat Kota Bharu....Nasi ni terdiri drp nasi putih + ayam goreng garing + kuah gulai ayam/ dalca + sambal belacan...Nape dinamakan Nasi Kak Wok? Sy pun xtau, hihi...agaknya sempena pengasasnya yg bernama Kak Wok (sy agak je, jgn pcaya!).. Ari tu tetibe tekak trasa nak mkn Nasi Kak Wok, mmg melampau la kan kat KL ni mana nak gagau...so tpaksa la buat sdiri...


ini nasi Kak Wok yg saya masak



yg ni plak nasi Kak Wok hasil google, original version


Okla kat sini sy nak kongsi cara-cara nak masak nasi Kak Wok supaya kalo ade yg ngidam nak mkn xperlu la pergi sampai Kelantan kan...kat umah pun bleh dapat, janji rajin masuk dapur...hehe



(1) Nasi putih

(2) Ayam goreng garing

ayam dipotong kecil, lumurkan garam kunyit dan goreng sehingga garing

(3) Sambal Belacan

Tumbuk cili padi + gula + garam + belacan + air perahan limau nipis

(4) Dalca / Gulai Ayam

Bahan2 :

3 ulas bwg merah - dimayang halus
2 ulas bwg putih - dimayang halus
1 set penumis
sedikit ayam / daging
1 paket rempah kari daging / ayam Adabi
sedikit air asam jawa
2 cawan santan
kacang panjang / terung - ikut citarasa
sedikit kentang dipotong dadu - optional

Cara2 :

tumiskan bwg putih + bwg merah + penumis, masukkan rempah kari daging / ayam (bancuh dgn air tlebih dahulu), masukkan sedikit air asam jawa

kacau sehingga rempah masak, masukkan ayam / daging dan renehkan sehingga daging masak

masukkan santan dan biarkan sehingga mendidih

akhir skali masukkan sayur-sayuran

Hidangkan seperti gambar di atas. Selamat Mencuba!


P/S : Dalca sy xmenggunakan resepi asal, sesetengah resepi ade letak kacang dhal...but sy xletak sbb xsuka sgt...;)






2 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...