When The Story Begins....

Life is so short to be wasted...so lets LIVE, LEARN, WORK and PLAY!!!

Thursday, April 3, 2014

10 Tips Kesihatan Terbaik Ketika Hamil



Anda akan merasa satu perasaan yang sangat indah semasa kehamilan jika anda dapat menjaga kesihatan diri anda dengan terbaik. Untuk memastikan kesihatan anda sentiasa berada pada tahap yang terbaik sewaktu kehamilan, anda boleh ikuti tip-tip berikut :

1. Makan lima atau enam hidangan seimbang setiap hari.

2. Mengambil vitamin pranatal setiap hari seperti yang diarahkan oleh doktor atau bidan .

3. Minum banyak air – sekurang-kurangnya lapan hingga 10 gelas sehari – elakka kafein dan pewarna tiruan.

4. Jangan minum alkohol.

5. Jangan merokok atau membenarkan diri anda terdedah kepada asap rokok.

6. Latihan – ianya  penting untuk kesihatan anda dan juga boleh membantu mengurangkan tekanan. Ambil kelas senaman kehamilan atau berjalan sekurang-kurangnya lima belas dua puluh minit setiap hari pada kadar yang sederhana. Berjalan dalam sejuk , kawasan teduh atau di dalam bangunan untuk mengelakkan daripada pemanasan melampau.

7. Dapatkan tidur yang cukup – sekurang-kurangnya lapan jam setiap malam. Jika anda mengalami gangguan tidur, cuba tidur tidur di siang hari dan cuba berjumpa doktor anda untuk mendapatkan nasihat.

8. Pakai pakaian yang selesa, elakkan memakai kasut yang ketat dan cuba rehatkan kaki anda beberapa kali sehari untuk mengelakkan keletihan dan bengkak pada kaki , kaki, dan buku lali.

9. Sentiasa memakai tali pinggang keselamatan semasa berada di dalam kenderaan . Wanita hamil perlu duduk sejauh yang mungkin dari beg udara .

10. Jangan mengambil ubat- ubatan di kaunter atau ubat-ubat herba tanpa berunding dengan doktor atau pegawai perubatan anda.



No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...